Beyaz Rusya ile ilgili dezenformasyon, çevrimiçi portallar ve sosyal medya aracılığıyla Balkanlar'da yayılıyor

3 ay önce Ekonomi
Bu yazıyı 8 dakikada okuyabilirsiniz

14 Ağustos 2020’de Minsk’teki protestocular. Fotoğraf: Melirius, Wikipedia, CC BY-SA 4.0.

Bu hikaye, Metamorphosis Foundation’ın bir projesi olan Global Voices’ın içerik ortağı Meta.mk Haber Ajansı tarafından yapılan habere dayanmaktadır .

Belarus’taki son siyasi kargaşaya, Kremlin yanlısı trol ordularına özgü propaganda anlatılarının yayılmasında zaten aktif olan kanallar aracılığıyla yayılan, ülke hakkında artan miktarda dezenformasyon eşlik etti.

Rus askeri müdahalesi hakkında korku yaymak

Meta.mk, 16 Ağustos’taki benzeri görülmemiş demokrasi yanlısı protestoların hemen öncesinde, sosyal ağlar ve sohbet hizmetlerinin, Rus askerlerinin Belarus’a girdiği veya Belarus’a “girmek üzere” olduğu iddialarıyla askeri nakliye videolarıyla dolduğunu bildirdi. Beyaz Rusya’dan gelen damalar dezenformasyon olarak hızla çürütüldü.

Minsk’ten bir analist ve Atlantik Konseyi Avrasya Merkezi’nin yerleşik olmayan bir üyesi ve dijital alandaki uluslararası profesyonellerden oluşan bir dernek olan DigiKomNet’in Başkan Yardımcısı Franak Viačorka bu iddialara itiraz etti.

Viačorka’nın bulguları Rus meslektaşları, yani Çatışma İstihbarat Ekibi tarafından doğrulandı. Rusları hareket halindeyken gösterdiği iddia edilen bir videoyu analiz ettiler ve aslında Cumhurbaşkanı Alyaksandr Lukashenka’nın emri altında çalışan Belarus paraşütçülerinin olduğunu buldular.

Bu dezenformasyon, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in, gösterileri seçim sahtekarlığına karşı bastırmasına yardımcı olmak için Lukashenka’ya askeri yardım teklif ettiği haberiyle beslendi. Rusya, protestoların Belarus’a yönelik dış baskının bir sonucu olduğunu iddia etti. Ülke tarihinin en büyüğü olduğu söylenen Minsk’teki protestoyu Rus işgali korkusu bastırmadığı için hedefine ulaşamadı.

Lukashenka’yı ekonomik ‘cennet’in hayırsever bir lideri olarak övmek

Meta.mk ayrıca, Glas-javnosti, Nacionalist ve Nacional çevrimiçi gibi Sırp çevrimiçi medyası tarafından “Bilmediğiniz Beyaz Rusya Hakkında Gerçekler …” gibi başlıklar altında yayılan ve ardından sosyal medya ve telefon uygulamaları aracılığıyla geniş çapta yayılan başka bir tür dezenformasyon hakkında da haber yaptı. Viber gibi.

Lukashenka (Lukashenko olarak da yazılır) tarafından 1994’ten beri yönetilen ekonomik bir “cennet” olarak Belarus’un bu tasvirleri, Sırp gerçek kontrol hizmeti fakenews.rs tarafından çürütüldü.

Beyaz Rusya’nın bir düzen, barış ve refah ülkesi imajını, iddialarını destekleyecek herhangi bir kaynak göstermeden yaratmak, geçmişte Rusya destekli trol orduları tarafından yayılan devrik diktatör Muammer Kaddafi yönetimindeki Libya halkının refahı hakkındaki geçmiş anlatılara benziyordu.

Bazı iddialar neredeyse şiirseldi, Minsk sokakları o kadar iyi korunuyor ki, “sadece tamamen temiz kalan beyaz çoraplarla üzerlerinde yürüyebilir” veya ülkedeki ortalama yaşam süresi iddiası gibi aşırı derecede iyimser. 104,5 yıldı.

Fakenews.rs, güvenilir kaynaklardan Beyaz Rusya hakkında kolayca elde edilebilecek gerçekleri içeren bir tabloyla karşı çıktı. Örneğin, resmi veriler Beyaz Rusya’da ortalama yaşam süresinin Doğu Avrupa’nın geri kalanına benzer şekilde 2018’de 74,5 yıl olduğunu gösteriyor.

Çürütülmüş önemli bir iddia, Beyaz Rusya’da benzinin sudan daha ucuz olduğu veya bir litre benzinin yalnızca 0,14 ABD dolarına mal olduğuydu. Fakenews.rs, bir litre benzinin fiyatının 1.78 Beyaz Rusya rublesi veya yaklaşık 0.72 ABD doları olduğunu öğrendi. Aksine, şişelenmiş su fiyatları şişe başına bir Beyaz Rusya rublesi ya da benzinin yarısı kadardır.

Sırp milliyetçi medyası yanlış bir şekilde, Belarus devletinin yeni evli çiftlere ortalama 5.000 Beyaz Rusya rublesi (yaklaşık 1.915 ABD doları eşdeğeri) fiyatına bir daire satın almaları için 64.000 ABD doları sübvansiyon sağladığını iddia etti. Aslında, çiftlerin bu kadar parayı devletten düğün hediyesi olarak aldıklarına dair hiçbir kanıt yok ve Beyaz Rusya’daki gerçek emlak fiyatları bir daire için yaklaşık 2.000 ABD dolarından çok daha yüksek. En iyi ihtimalle, başkent Minsk’in eteklerinde birkaç metrekarenin veya Homiel gibi daha küçük şehirlerde birkaç metrekarenin fiyatı budur.

Herhangi bir kanıt olmadan, Sırp medyası ayrıca her Belarus vatandaşının yıllık 1.000 ABD doları tutarında devlet sübvansiyonu aldığını iddia etti.

Lukashenka rejiminin Belarus’tan sağladığı varsayılan faydaların listesi, yanlış bir şekilde kişi başına Belarus GSYİH’sini 14.192 dolar olarak sunarken, Dünya Bankası verileri 2019’da 6.173 dolar olduğunu ve hemşirelerin ve öğretmenlerin maaşlarının 390 veya 460 ABD dolarından birkaç kat daha yüksek olduğunu gösteriyor. ayda alırlar.

Başka bir dezenformasyon noktası, Belarus’ta bir iş kurmanın kolaylığıyla ilgiliydi ve yeni kurulan şirketlerin 20.000 ABD doları devlet hibesi aldığını iddia ediyordu. Aksine, Belarus Çalışma ve Sosyal Politika Bakanlığı, bu tür sübvansiyonların 2.800 ila 3.800 ABD doları arasında değiştiğini ve yılda yalnızca birkaç yüz başvuru sahibine verildiğini belirtmektedir.

Devlet sübvansiyonları sayesinde yurtdışında eğitimin, Belarus’taki ilaçların ve elektrik enerjisinin ücretsiz olduğu önemli bir iddiaydı. Bu iddialar doğru değil. Bazı öğrenciler yurtdışında okumak için burs alabilir, ancak hepsi değil; bazı eczanelerde sadece belirli ilaç türleri doğrudan hastalar tarafından ödenmez; ve Beyaz Rusya vatandaşları elektrik enerjilerini ceplerinden ödüyorlar.

Balkanlar’daki demografik düşüşün aksine, Lukashenka’nın görev süresi boyunca Belarus nüfusunun üç katına çıktığı iddiaları vardı. Bununla birlikte, Belarus Ulusal İstatistik Komitesi’nin verileri, Belarus’un iktidara geldiği 1994’te 10,25 milyon civarında nüfusa sahip olduğunu, 2020’ye ilişkin ön veriler ise mevcut nüfus sayısının 9,4 milyon civarında olduğunu gösteriyor.

DSÖ ve Dünya Bankası’nı Batı’dan gelen müdahaleler olarak suçlamak

Başka bir tür dezenformasyon, Beyaz Rusya’daki siyasi kargaşayı COVID-19 salgınıyla ilgili bir tür komplo ile ilişkilendirdi. Makedon gerçek kontrol servisi Vistinomer (Truthmeter), bu tür iddiaların Kuzey Makedonya’da sosyal ağlar aracılığıyla yayıldığını tespit etti.

Örneğin, Facebook gönderisi şeklindeki ve askeri üniformalı Lukashenka’nın bir fotoğrafıyla desteklenen bir makale, onu devirme dürtüsünün Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından çeşitli “rüşvet” lerini reddettiği için kışkırtıldığı yönündeki asılsız iddiaları yaydı. 82 ila 110 milyon euro (97 ve 130 milyon ABD doları eşdeğeri), bu senaryonun ne gerektirdiğine dair herhangi bir açıklama olmaksızın bir “İtalyan Corona senaryosu” yürütmek.

Aynı gönderide Lukashenka, COVID-19’un var olmayan tehlikeleri hakkındaki küresel kampanyaya katılma karşılığında “Dünya Bankası’ndan” 500 milyon ABD doları tutarında geri ödenemez bir yatırım hibesini “reddettiği iddiasıyla dürüstlük lideri olarak sunuldu ve gereksiz sosyal mesafe.

DSÖ, hastalıkları önlemeye veya bunlarla savaşmaya çalışan değil, hastalıkları yayan bir kuruluş olarak sunuldu. Belarus, 1990’ların başlarında SSCB’den bağımsızlığından bu yana DSÖ üyesidir ve aslında Temmuz 2020’de Beyaz Rusya ve DSÖ iki yılda bir işbirliği anlaşması imzaladı ve DSÖ o ayın sonunda Minsk’e insani yardım sağladı.

Belarus ayrıca onlarca yıldır Dünya Bankası ile işbirliği yapıyor. Bu kurumdan gelen yardımı reddetme iddialarının aksine, Belarus aslında COVID-19 sonuçlarıyla savaşmak için belirlenen paradan daha yüksek bir pay talep etti – bankanın sunduğu 500 milyon dolar yerine 900 milyon dolarlık bir kredi. Bu fonlar ülke için mevcut değil çünkü Başkan Lukashenka dış borç almak için ek şartlar kabul etmek istemiyordu.

Beyaz Rusya’daki kargaşa hakkında daha fazla bilgiyi burada bulabilirsiniz

Kaynak https://globalvoices.org/2020/08/27/disinformation-about-belarus-spreads-in-the-balkans-via-online-portals-and-social-media/

Benzer Yazılar