Bilgi kontrol hizmeti, Hırvat hükümetini dezenformasyon yayan çevrimiçi portalı finanse etmek için AB parasını kullanmakla suçluyor

2 ay önce Ekonomi
Bu yazıyı 8 dakikada okuyabilirsiniz
Hırvatistan Savunma Bakanlığı Zagreb önünde dalgalanan Avrupa Birliği, Hırvatistan ve NATO bayrakları,
Flags of European Union, Croatia and NATO waving in front of the Ministry of Defense of Republic of Croatia, Zagreb,

Hırvatistan Savunma Bakanlığı önünde dalgalanan Avrupa Birliği, Hırvatistan ve NATO bayrakları, Zagreb, 17 Mayıs 2019. Fotoğraf: Global Voices, CC-BY.

Bu hikaye ilk olarak, Hırvatistan’dan bir doğruluk kontrolü medya kuruluşu olan ve Uluslararası Doğruluk Kontrol Ağı’nın İlkeler Kurallarını imzalayan Faktograf.hr’de yayınlandı. Düzenlenmiş bir sürüm, Creative Commons atıf lisansına göre aşağıda yayınlanmıştır.

Faktograf 31 Ekim’de, Hırvatistan Ekonomi, Girişimcilik ve El Sanatları Bakanlığının AB yapısal fonlarından sağlanan sübvansiyon olarak yaklaşık 13.200 avro [14.500 ABD doları eşdeğeri] verdiğini Dnevno.hr portalına bildirdi. Hırvat medya alanında önde gelen dezenformasyon üreticileri. “

Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonundan alınan para, okuyucularının “ilgi alanına giren bilgilere” daha hızlı ve kolay bir şekilde ulaşmalarına yardımcı olmak ve yayıncının gelirlerini artırmasına yardımcı olmak için web sitesini yeniden tasarlaması için Dnevno.hr’ye verildi.

Faktograf, Hırvat Hükümeti’ni, genellikle nefret söylemi içeren dezenformasyonu yaymasıyla bilinen bir portala yardım etmek için AB parasını kullanmakla suçluyor. Dnevno.hr’ye verilen hibe, Ağustos 2018’de başlatılan “KOBİ’ler için WWW kuponları” (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler) adlı bir projenin parçası olarak onaylandı. Dnevno portalının yayıncısı olan Motus doo şirketi ile yapılan hibe sözleşmesi. hr ve diğer birkaç dijital medya, Ekim 2018’de imzalandı. Hibe, iktidardaki Hırvat Demokrat Birliği partisi (HDZ) saflarından görevdeki ekonomi bakanı Darko Horvat’ın görevi sırasında onaylandı. Horvat, selefi Martina Dalić’in Agrokor olayı olarak bilinen yolsuzluk skandalı nedeniyle istifa etmek zorunda kalmasının ardından Mayıs 2018’de bakan olarak atandı.

Hırvat vatandaşlarını AB fonlarıyla AB’ye karşı kışkırtmak

Faktograf, düzenli olarak ve sık sık halkı kandıran ve AB hakkında dezenformasyon yayan bir web portalını finanse etmek için AB parasının kullanıldığını ironik buluyor.

Mayıs 2019’daki Avrupa Parlamentosu Seçimleri öncesinde, Dnevno.hr, dezenformasyon için bir tohumlama sitesi olarak hizmet ediyordu ve daha sonra sosyal medya platformlarına yayılıyordu. Örneğin, o zamanlar Avrupa Sosyalistleri Partisi’nin (PES) AK Başkanı pozisyonu için baş adayı olan mevcut Avrupa Komisyonu (AK) Başkan Yardımcısı Frans Timmermans’ın ” Müslüman erkekler, “tek uluslu devletlerin ortadan kalkma hedefine ulaşmak için” bir araç olarak. Ayrıca Alman Başbakanı Angela Merkel’in Hırvatistan’ı egemenliğinden mahrum etmeye çalıştığını ve Müslümanların çoğunlukta olduğu ülkelerden Avrupa’ya göçlerden milyarder George Soros’un sorumlu olduğunu iddia ettiler.

Bu iddiaların hiçbiri doğru değildir ve bunlar Faktograf tarafından doğru olmadığı belirlenen dezenformasyonlardan sadece birkaçıdır.

Örneğin, Ekim 2018’de Faktograf, Dnevno.hr tarafından yayınlanan ve hepsi doğru olmadığı kanıtlanmış on farklı dezenformasyon maddesini doğruladı. Bazı durumlarda, ilk olarak Mayıs 2017’ye kadar yayınlanan sahte iddialar, sosyal ağlar üzerinden tekrar tekrar paylaşılarak geri dönüştürülmüştü. İklim krizinin reddedilmesinden Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in yüceltilmesine ve Afrika ve Orta Doğu’dan gelen mülteci ve göçmenlere karşı kışkırtmaya kadar uzanıyor.

Zagreb’deki reklam panoları, Mayıs 2019’da Zagreb, Hırvatistan’da yapılacak Avrupa Parlamentosu Seçimleri için farklı siyasi seçeneklerin reklamını yapıyor. Fotoğraf: Global Voices, CC-BY.

Ekonomi Bakanlığı Bilgi Edinme Özgürlüğü Talebine cevap vermedi, Avrupa Komisyonu çaresiz

18 Ekim’de Faktograf gönderildi a Bilgi Özgürlüğü (FOI) Hırvatistan Ekonomi Bakanlığı’na, AB parasını Dnevno.hr’ye veren jürinin içeriklerinin kalitesini ve gerçek doğruluğunu dikkate alıp almadığını soran bir talepte bulundu. Devlet kurumu soruyu cevaplayamadı ve yasaya aykırı olarak Dnevno.hr yayıncısıyla imzalanan sözleşmenin bir kopyasını vermedi.

23 Ekim’de FOI’nin talebine yanıt olarak bakanlığın sunduğu tek bilgi, “KOBİ’ler için WWW kuponları” çağrısı kapsamında hibe dağıtma koşullarının genel bir tanımını içeren bir belgeydi. Faktograf aynı gün talebini tekrarlayarak gerçek bilgileri istedi, ancak şu ana kadar bir yanıt alamadı.

Faktograf ayrıca, Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonundaki fonların tahsis edilmesinden sorumlu sözcülere hitaben Avrupa Komisyonu’na bir mektup yazdı. Doğruluk kontrolü girişimi, Avrupa fonlarının dezenformasyon kaynaklarına harcanmasının yasal olup olmadığını ve üye devletlerin bu fonları dezenformasyon yayan ve nefreti körükleyen insanları finanse etmek için kullanıp kullanamayacağını sordu.

Avrupa Komisyonu, bu özel durum hakkında yorum yapamayacaklarını söyledi. Resmi cevapları, “dezenformasyona karşı mücadelenin, tüm AB kurumlarının ve üye devletlerin ortaklaşa karşılaşması gereken ortak ve uzun vadeli bir sorun olduğunu” vurguladı.

Faktograf’ın AB kurumlarındaki anonim kaynaklardan aldığı gayri resmi bilgilere göre AB bu durumda hiçbir şey yapamaz çünkü Avrupa fonlarından hibelerin dağıtımına ilişkin ilk kurallar böyle bir durumu önceden tahmin etmemişti. Daha önce hiç kimse, dezenformasyonu yaymak için hükümlerin AB fonlarının harcanmasına yönelik açık bir yasak içermesi gerekeceğini düşünmemişti. Açıkça yasaklanmayan her şeye izin verildiği mantığına göre, Hırvat hükümetinin parayı Dnevno.hr portalına vererek gelirleri artırmak amacıyla parayı kötüye kullanmadığı ortaya çıktı.

Diğerlerinin yanı sıra amacı Avrupa Birliği’nin istikrarsızlaştırılmasını içeren yalanları ve komplo teorilerini yaymak için AB fonlarını kullanarak, Dnevno.hr ve yayıncısı için bazen “sizi besleyen eli ısırmak” yararlı olabilir.

Balkan sınırlarında milliyetçiliği ve nefreti teşvik etmek

Dnevno.hr portalı, en parlak döneminde 300’den fazla çalışanı ve yaklaşık 15 milyon ABD doları varlığa sahip Zagreb’li bir şirket olan Elektroproment’i devralması ve iflas etmesi ile tanınan tartışmalı işadamı Michael Ljubas tarafından kurulan bir medya ağının bir parçası. Ljubas, portalın ana şirketi Portal Dnevno doo’yu 2010 yılında, “sahte haberler” terimi moda olmadan çok önce kurdu. Demokrasiye yönelik büyük bir tehdit olarak dezenformasyonun etkisi konusunda artan farkındalık, onun işini etkilemedi.

“Dnevno” Hırvatça, Sırpça ve Boşnakça “günlük” anlamına gelir ve Ljubas’ın sahibi olduğu medya şirketi de dahil Sırbistan ve Bosna Hersek’te aynı adı taşıyan web portalları.

Bosna medyası doğruluk kontrol servisi Raskrinkavanje.ba, Kasım 2017’den bu yana toplanan 1500’den fazla girişle ülkeyi etkileyen dezenformasyon kaynaklarını belgeleyen bir veritabanı tutuyor. Bu verilere göre, Hırvatça (Dnevno.hr), Boşnakça (Dnevno.ba) ve Sırpça ( Dnevno’nun Dnevno versiyonları, siyasi manipülasyonlar, komplo teorilerine tıklama tuzağı için sansasyonel içerik ve sahte bilimin tanıtımı dahil olmak üzere Bosna ve Hersek hakkında dezenformasyon yayıyordu. 23 girişle farklı portalların yaydığı dezenformasyonun çoğunu Hırvatça, 14 girişle Boşnakça ve 3 girişle Sırpça versiyonu izledi.

Faktograf’a göre, her üç portal da milliyetçiliği ateşlemek ve dezenformasyon yayınlamakla meşhur. Hırvat versiyonu Sırplara karşı nefreti körüklerken, aynı zamanda Sırp versiyonu Hırvatlara karşı nefreti körükleyerek, 1992’de Yugoslavya’nın dağılmasının ardından devletleri kanlı savaşa karışan halklar arasındaki bölünmeyi derinleştiriyor. Hırvat Gazeteciler Derneği (HND) 2013 yılında Dnevno.hr portalının zaten kutuplaşmış Hırvat toplumuna verdiği zarar konusunda uyardı. HND şunları söyledi:

Bu portal tarafından yapılan saldırılar ve hakaretler ve daha az ölçüde, muhafazakar sağcı konumlarına bağlı kalmayan bireylere, derneklere ve gruplara karşı haftalık ‘7Dnevno’ basılan ‘7Dnevno’, toplumumuzu 1990’lara getiriyor ve genellikle halkla iletişim kültürünü Slobodni tjednik ve Imperial gazetelerinin savaş sırasında ve sonrasında kullandıkları nefret söylemi düzeyi

Orijinal ana şirket Portal Dnevno doo iflas başvurusunda bulundu ve 2019’da kapatıldı. Dnevno.hr’un iflas etmesinin nedenlerinden biri, gerçek dışı ve iftira iddialarını yayınladıktan sonra iftira nedeniyle dava açan kişilere tazminat ödemekten kaynaklanan paranın kaybedilmesiydi. Ancak, Ljubas Mayıs 2017’ye kadar Dnevno.hr markasını dijital pazarlama ajansı Logobox’un sahibi Marija Dekanić’e sattığı için davacılar tazminat alamadı. Yetkili, mevcut iktidar koalisyonunda Hırvat Demokrat Birliği’nin (HDZ) küçük ortağı olan Hırvat Halk Partisi’nin (HNS) eski bir üyesiydi. Dekanić, portalın yeniden tasarımı için Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonu’nun kaynaklarını alan Dnevno.hr portalının şu anki yayıncısı Motus doo şirketinin sahibidir.

Kaynak https://globalvoices.org/2019/12/03/fact-checking-service-blames-croatian-government-for-using-eu-money-to-fund-online-portal-that-spreads-disinformation/

Benzer Yazılar