Hong Kong’un Basın Özgürlüğü Korkuları Alibaba’nın Güney Çin Sabah Postasını Satın Almasını Takip Edin

3 ay önce Ekonomi
Bu yazıyı 4 dakikada okuyabilirsiniz
Hong Kong Free Press'ten görüntü.
Image from Hong Kong Free Press.

Hong Kong Free Press’ten görüntü.

Bu yazı Vivienne Zeng tarafından yazılmıştır ve orijinal olarak 14 Aralık 2015 tarihinde Hong Kong Free Press’te yayınlanmıştır. Aşağıdaki düzenlenmiş sürüm, Global Voices’da bir ortaklık anlaşması kapsamında yeniden yayınlanmıştır.

Grup, 14 Aralık’ta Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası’na yapılan bir dosyalamada, Çin İnternet devi Alibaba’nın Hong Kong’un en büyük İngilizce gazetesi, Güney Çin Sabah Post’u ve SCMP Grubu’na ait diğer medya varlıklarını 2,06 milyar dolar karşılığında satın alacağını söyledi.

Haftalarca süren spekülasyonlar sonrasında Cuma günü onaylanan anlaşma, kentte basın özgürlüğü konusunda endişelere yol açtı.

Son Qing Hanedanlığı’nın en eski Çinli devrimcilerinden biri olan Tse Tsan-tai ve kıdemli gazeteci Alfred Cunningham tarafından kurulan South China Morning Post ilk kez 1903 yılında yayımlandı. Tse, gazeteyi reformu savunmak için bir platform ve “Çin devrimi için bir matbaa evi” haline getirdi. Devrimci doğası, özellikle 1987 yılında Rupert Murdoch’s News Corporation tarafından özelleştirildikten ve 1993 yılında Malezyalı kralı Robert Kuok’a satıldıktan sonra fazla mesaiyi aşındırdı. Son yıllarda, gazete Pekin yanlısı editörlük tutumuyla eleştirildi ve siyasi haberleri kendi sansürle suçlandı. Birçoğu Alibaba’ya sahip olma kaymasının kağıdı anakara Çin hükümetinin başka bir ağızlığına dönüştüreceğini tahmin ediyor.

Hong Kong Gazeteciler Derneği, mülkiyet değişikliğinin, kağıdın Çin kapsamı konusunda daha fazla uzlaşma sağlayacağı anlamına gelmesinden endişe duyduğunu belirten bir bildiri yayınladı.

Dernek, Güney Çin Sabah Post’un Çin haberciliğindeki ana akım Batı medyasından farklı bir açı sağlayabileceğini umduğunu söyleyen Alibaba Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Joseph Tsai tarafından yapılan yorumlardan özellikle endişe duyuyordu.

Bu arada, Çinli netizens, anlaşmanın asırlık gazete için “ölüm” anlamına gelebileceğini söyledi. Popüler sosyal medya platformundaki bazı kullanıcılar Weibo Güney Çin Morning Post için mum yakarken, diğerleri de gazetenin “hükümet medyası” olacağını söyledi.

İyi anlaşma mı, kötü anlaşma mı?

SCMP-Alibaba anlaşması, Güney Çin Morning Post 11 Aralık gecesi kendi web sitesinde haberleri yayınladıktan sonra hafta sonu en sıcak konulardan biriydi, hemen ardından Alibaba ifadesi, Tsai ve Tsai’nin okuyuculara mektubu ile derinlemesine bir röportaj, Gazetenin editoryal bağımsızlığı.

China’s BAT internet giants. Photo: Hong Kong Free Press.

Çin’in BAT (Baidu, Alibaba ve Tencent) İnternet devleri. Fotoğraf: Hong Kong Free Press.

Batılı basında çıkan haberlerin çoğu anlaşmayı Amazon şefi Jeff Bezos’un Washington Post’u satın alması ile karşılaştırırken, Çin haberlerinde iç medya ortamı incelendi. Pek çok kişi, Alibaba’nın medya portföyünü ünlü BAT kulübü Baidu ve Tencent’teki diğer iki İnternet devine karşı geliştirdiğini kaydetti.

Hem Baidu hem de Tencent kendi web haber portallarına sahiptir ve eğlence ve sosyal medya sektörlerinde etkilidir. Yeni medya kuruluşu Jiemian, oyuna nispeten geç gelen Alibaba, on yıllardır Çin’de tabular olarak görülen hassas konular hakkında rapor veren etkili bir İngiliz medya kuruluşu satın alarak akıllıca bir stratejik hamle yaptı.

Bloomberg, satın alma işleminin Alibaba için de iyi bir anlaşma olduğunu kaydetti. Bloomberg, e-ticaret şirketi geçen yıl medya işinin yıllık gelirinin iki katından daha az bir karşılığında Güney Çin Sabah Post’u satın alırken, Business Insider 2016 yılı için tahmini gelirinin altı katı için Axel Springer SE’ye satıldığını söyledi. Aynı raporda, Pekin merkezli bir danışmanlık ve yatırım şirketi olan CastleHill Partners LLC’nin yönetici ortağı Peter Schloss, Jack Ma’nın “Güney Çin Sabah Post’un dost ellerde olmasını sağlayarak merkezi hükümete iyilik yaptığını” belirtti.

Ancak Asya’daki Tech, anlaşmanın annem için büyük bir halkla ilişkiler hatası olduğunu söyledi. “Alibaba, Çin hakkında olumlu bir hikaye yaymak için Güney Çin Sabah Post’u satın alıyor. Bu korkunç bir fikir,” diyor editör Charles Custer, “Sorun — ve bu Alibaba’nın yaptığı büyük hata — şimdi Alibaba’nın gazetede bulunan Pekin yanlısı önyargının her örneği için günah keçisi olması.”

Kaynak https://globalvoices.org/2015/12/16/fears-for-hong-kongs-press-freedom-follow-alibabas-purchase-of-the-south-china-morning-post/

Benzer Yazılar