Japon Medya Grubu’nun Financial Times Satın Alması Çin’i Şok Etti

6 ay önce Ekonomi
Bu yazıyı 6 dakikada okuyabilirsiniz
Flickr kullanıcısının fotoğrafı: Gareth (CC: NC-AT)
Photo from Flickr user: Gareth (CC: NC-AT)

Flickr kullanıcısı Gareth’in fotoğrafı (CC: NC-AT)

Yayıncılık grubu Pearson, Financial Times Group’un Japon medya firması Nikkei’ye satışını 23 Temmuz Perşembe gecesi 1,32 milyar dolara açıkladı, bu da pek çok Çinli arasında endişe yaratan bir hamle.

Önceki raporlarda Alman grubu Alex Springer’ın Financial Times’ı satın alma konusunda anlaşmaya varmaya yakın olduğunu gösterdiği gibi, pahalı anlaşma medya endüstrisinde pek çok kişiyi şok etti. Hong Kong merkezli South China Morning Post gazetesinden bir muhabir olan George Chen Twitter’da açıklandığı gibi, haberler Pekin’i de dehşete kaptı.

Financial Times, Çin iş alanında en etkili Batı medya kuruluşlarından biri olmuştur. Dahası, diğer Batılı satış noktalarına kıyasla, gazete Çin hükümeti ile dostane bir ilişkiye sahiptir.

1888 yılında kurulan gazetenin Çin’de üç büro var – Pekin, Şangay ve Hong Kong ve Çin hakkında kapsamlı bir rapor. Çince versiyonu olan FTChinese, 10 yıl önce başlatıldı ve oldukça iyi dolaşıma sahiptir. Bu yılın Mart ayında FT, Pekin’in yabancı haber örgütlerine karşı düşmanca tutumunu göz önünde bulundurarak olağanüstü bir fırsat olan Li Keqiang ile röportaj yapan ilk yabancı medya kuruluşu oldu.

Dünya Savaşı sırasında Japon savaş suçları ve Asya’daki jeo-politik gerginlikler yüzünden Çin ve Japonya arasında kalan kötü kan göz önüne alındığında, pek çok kişi, sahip olma değişikliğinin Çin’deki Financial Times’ın genişlemesini ve ülkenin kapsamını nasıl etkileyeceğini merak etmiştir.

George Chen gazetenin geleceği konusunda kötümserdi.

Ancak gayrimenkul geliştiricisi SOHO’nun CEO’su Zhang Xin, anlaşmaya bir yatırımcının bakış açısıyla baktı ve Nikkei’nin gazetenin güvenilirliğini bozmayacağına inanıyordu:

FT, Nikkei’ye sattıktan sonra İngiliz gazeteciliğinin “gazetecilik bağımsızlığı” geleneğini hala koruyabilir mi? Tabiî ki medyanın okuyucu yok. Kimsenin okumadığı bir gazete almak için kim bu kadar para harcar ki? Hala alıcıların bilgeliğine inanıyorum. Ama kültürel mirasın inatçılığı hafife alınamaz. Japon kültürünün “nezaket ve saygı” da gerçeğin peşinde bir engeldir.

FT, İngiltere basın geleneğini takip edebilir ve Nikkei’ye satış yaptıktan sonra bağımsız kalabilir mi? Tabii ki, herhangi bir medya kanalı manipüle edilirse seyircilerini kaybedecektir. Kimsenin okumadığı bir gazete kim alır ki? Alıcının bilgeliğine güvenmek daha iyi. Ancak Japon kültürünün “tavır ve saygısı” üzerindeki stres, gazetenin gerçeği arayışındaki yolunu engelleyebilir.

Nikkei’nin gazetenin “gazetecilik ve küresel bakış açısıyla kalite, tarafsızlık ve güvenilirliğini” desteklemeye kararlı olduğuna dair güvencesi ne olursa olsun, milliyetçi tepkiler, anlaşmanın kamuoyuna açıklanmasından kısa bir süre sonra Çin sosyal medyasını sular altında tuttu, hatta bazıları gazetesi boykot çağrısında bulundu.

Çin bölgesel ve küresel siyasetteki etkisini genişletmeye hevesli olduğu için, birçok Çinli netizens devlet medya gruplarının neden gazeteyi satın almadıklarını merak etti. George Chen popüler Çin sosyal medya platformu Weibo’nun kırılma hikayesini yorumladı:

KIRMA: Japonya Ekonomik Haber Ajansı (Nikkei), Financial Times’ın tam olarak satın alındığını resmen duyurdu ve yaklaşık 1,3 milyar ABD doları işlem gördü. FT kolay ellerin 125 yıllık tarihi, sonuç Japonlar tarafından alındı, dünyayı şok etti. Bu işlem büyük bir öneme sahiptir ve Japonya’nın yumuşak gücü ve küresel sesi üzerinde derin bir etkiye sahiptir! (People’s Daily ihaleye katılmadı mı? Sadece 1,3 milyar dolar ah!)

Breaking: Nikkei sadece British Financial Times satın duyurdu. Anlaşma yaklaşık 1,3 milyar ABD doları. FT, tarihte 125 yıllık bir gazete, şimdi Japonca aittir. Haberler tüm dünyayı şok ediyor. Gazete Japonya’nın küresel siyasetteki yumuşak gücünü artırmasına yardımcı olacağından anlaşmanın anlamı yaygın. (People’s Daily teklif yaptı mı? Sadece 1,3 milyar ABD dolarına mal oldu)

Diğerleri yorum iş parçacığında belirtti:

1.3 milyar dolar mı? Çin Demiryolu baş işçi yardımcısıyla zimmete para geçirme yeteri kadar yok.

1.3 milyar dolar mı? Bu miktar, China Railways Co. mühendis yardımcısının yolsuzluk parasından daha az.

The People’s Daily bunu satın almadı. Bu ülkemizin sosyal yardım çalışmalarında ciddi bir hatadır!

People’s Daily gazeteyi almayı başaramamış olması ülkemizin diplomatik propagandasının ciddi bir hatasıdır.

Ama bazıları milliyetçiliğe güldü:

Halkın Günlük Yoğun Gün İnsanları

People’s Daily kendi insanlarını dövmekle çok meşgul.

Eğer insanlar satın alırsa, bakmak zorunda değilsin.

People’s Daily onu satın alsaydı, artık [FT] okumayacaktık.

Umarım, People’s Daily satın aldı, dünyayı bir eve dönüştürdü, her türlü söylentiyi kurtardı. Dünya dağları ve nehirleri kırmızı olsun. Heheh

Keşke People’s Daily bütün gazeteleri alıp bütün dünyayı bir ağızlığa çevirseydi. O zaman bu kadar çok “söylenti” olmazdı. Dünyadaki tüm dağları ve nehirleri kırmızıya çevirelim. Haha.

Kaynak https://globalvoices.org/2015/07/24/japanese-media-groups-purchase-of-the-financial-times-shocks-china/

Benzer Yazılar