Macaristan rejimi Balkanlar’a istikrarsızlık ve propaganda ihraç ediyor

6 ay önce Ekonomi
Bu yazıyı 7 dakikada okuyabilirsiniz

Orta Avrupa Üniversitesi’ni (CEU) kapatmayı ve 12 Nisan 2017 tarihinde Macaristan’ın Budapeşte şehrinde sivil topluma destek amaçlı yasalara karşı protesto düzenlendi. Fotoğraf Açık Toplum Vakıfları, CC BY-NC-ND.

Bağımsız Makedon haber kuruluşu Nova TV’nin yürüttüğü soruşturmada, Rusya destekli VMRO-DPMNE (2006-2017) yönetiminin görev süresi boyunca Makedonya’da sağcı popülist propagandayı yürüten bazı medyanın Macar crony şirketleri aracılığıyla finanse edildiği ortaya kondu.

Nova TV editörü Borjan Jovanovski, “Gruevski’nin ‘megafonlarını’ kurtarmak için harekete geçen Orban” başlıklı makalesinde, Macaristan başbakanının baş spin doktoru Árpád Habony ile Kurir.mk, Republika.mk ve Alfa TV gibi önemli Makedon sağcı propaganda mağazaları arasında nakit akışı ve mülkiyet bağlantılarını açıkladı Viktor Orbán, kim “Macaristan Steve Bannon” olarak adlandırıldı.

Bu çıkışlar son zamanlarda Sloven bir şirket olan Ripost Založništvo d.o.o ait web siteleri için afiş reklamları gösteriyor. Bazı reklamlar editörleri ve personeli anonim kalır az bilinen Makedonya-dil medya kuruluşu RipostMk.com yönlendiriyor. Ripost’a ait, Macar danışmanlık şirketi netlight.hu’dan bir e-posta adresi olan bir etki alanı yöneticisine sahip.

Kurir.mk ön sayfasının Ripost web siteleri için iki reklam ve isim anlaşmazlığı bağlamında Makedonya Başbakanı Zaev’i Yunanistan ile ilişkilendiren bir ana makale ile ekran görüntüsü.

Sloven meslektaşlarının da yardımıyla, Makedon gazeteciler Sloven merkez sicilinden Ripost’un Macar vatandaşı Péter Schatz’a ait olduğunu gösteren veriler elde ettiler. Temmuz 2017’de Schatz Makedonya’nın Alfa TV’sinin ortak sahibi oldu. Slovenya’da ise, ağırlıklı olarak Macar hükümeti tarafından “kamu yararı” medya kampanyaları aracılığıyla finanse edilen Modern Medya da dahil olmak üzere bir grup Macar şirketinin temsilcisi olarak görev yaptı. Modern Medya, Macar hükümetinin 2017’de Soros karşıtı propagandaya harcanan 40 milyon avrodan büyük bir miktar aldı. ( Editör notu: Global Voices, George Soros tarafından kurulan Açık Toplum Vakıflarının bir himayesidir).

Macar başkenti tarafından ne tür siteler destekleniyor?

Son yıllarda, Macar reklamları ve mülkiyetlerinden yararlanan Makedon medya kuruluşları, sık sık gizli mülkiyetleri, haber odaları ve finansman kaynaklarının şeffaflığı ve Gazeteciler Kanunu’na bağlı olmamaları ile ilgili tartışmalara bağlı.

Örneğin, Kurir.mk genellikle eski iktidar partisi VMRO-DPMNE İletişim Merkezi’nin gayri resmi sözcüsü olarak kabul edilir. Makalelerinin çoğu imzalı ve parti apparatchiks tarafından yazılmadığı iddia ediliyor.

Kurir.mk, varlığının ilk yıllarında, devlet kurumları için canlı yayın etkinlikleri gibi “görsel-işitsel hizmetler” için kamu ihale sözleşmeleri yoluyla ağırlıklı olarak Makedon vergi mükelleflerinin parasıyla finanse edildi. Bu sözleşmelerin hepsi, kamu ihalesi yoluyla satın alınmasına izin veren 5000 avroluk barajın hemen altındaydı. Devlet organları ve kamu şirketleri afiş reklamları satın alarak ek destek sağladı.

Araştırma projesine göre Mediapedia, haber sitesi Republika.mk orijinal sahibi Belize’de kayıtlı bir offshore şirketti, sahipleri bilinmiyor. Mülkiyet, paravan şirketin güçlü Makedon oligarşi ve hükümet dostlarıyla bağlantılı diğer şirketlerle aynı adrese kayıtlı olmasından kaynaklandı. Çıkış noktası, hakaret içeren makaleler yayınlayarak aktivistleri ve bağımsız gazetecileri aktif olarak zulmetti. Kişisel Verilerin Korunması Müdürlüğü, Republika.mk’in devlet kurumları tarafından yasadışı olarak elde edilen kişisel verileri kullandığını ve amaçlanan bazı kurbanların 2016’da piyasaya dava açtığını doğruladı. Mahkemeler bu konuda henüz karar veremedi.

Alfa TV bir kentsel televizyon istasyonu olarak sonra muhalefet bağlı bir işadamı tarafından 2008 yılında kuruldu ve profesyonel raporlama, kültürel kapsama ve yüksek kaliteli film programlama itibarını inşa etti. İstasyon, 2013 yılındaki düşmanca bir devralma sonrasında iktidar partisinin vekilleri olduğu iddia edilen bir dizi yerli ve yabancı (Sırp ve Macar) sahiplerini çekti. İstasyon ağırlıklı olarak turbofolk müzik dayalı eğlence programlarını kaydırdı ve orijinal haber personeli ya kovuldu ya da istifa etmek zorunda kaldı.

Yukarıdaki medya kuruluşlarına yönelik şikayetler, gazetecilik standartlarının ihlallerini belirleyen bağımsız bir medya öz-düzenleme organı olan Makedonya Medya Etiği Konseyi’nin kararlarının önemli bir yüzdesini oluşturuyor. 42 medya kuruluşuna karşı yapılan ve Aralık 2014-Ekim 2016 tarihleri arasında işlenen 124 şikayetin%14’ü Kurir.mk, %6’sı Republika.mk, %2’si Alfa TV ile ilgiliydi.

Macaristan sivil toplum örgütlerini ve bağımsız medyayı hedef alıyor

Makedonya’nın mevcut hükümeti tarafından tanıtılan ve AB’nin en üst seviyelerinde tanınan demokratik reformlar arasında, sağcı VMRO-DPMNE’nin görev süresi boyunca yaygın bir uygulama olan yerli medyada hükümet reklamlarının yasaklanması yer alıyor. Aslında, VMRO-DPME iktidar transferini neredeyse yarım yıl geciktirerek ülkeyi Nisan 2016’da iç savaşın sınırına getiren, seçim dolandırıcılığı da dahil olmak üzere, yaygın üst düzey yolsuzluğa yönelik kamuoyunun öfkesiydi. parlamentoya kanlı bir saldırı organize. Ancak halk desteği, o dönemin muhalefetin seviyesi ve AB liderliğindeki siyasi süreç galip geldi ve uzun vadeli siyasi krizi çok ilerlemeden önce sona erdirdi.

Macarlar kısa vadede bu kadar şanslı olmayabilirler. Başbakan Orbán’ın Fidesz partisi, Nisan 2018’deki parlamento seçimlerini kazanmak için devletin ve taşırma yoluyla birikmiş sermayenin tam gücüyle kullandı ve onlardan farklı görüşleri kabul eden herkese karşı vaat edilen ‘intikam’ uygulamaya başladı. Uzun süredir bağları olan VMRO-DPMNE gibi Fidesz de parti ve devlet arasındaki çizgileri bulanıklaştırdı, devlet kurumlarını ve kaynaklarını parti çıkarlarına boyun eğdirdi ve kutuplaşma ve milliyetçiliği anahtar propaganda silahları olarak kullanarak korku atmosferi geliştirdi.

Makedonya’da bu tür stratejiler arasında mülteciler, özgür basın ve “Batı”, sivil toplum örgütleri (STÖ) ve Macar-Amerikan hayırsever George Soros, anti-Semitik nefret konuşması dünyasında ima edilen ‘Yahudi tehdididi’ sembolü olarak “Rothschild” yerini aldı ve Batı karşıtı komplo teorileri.

Macaristan’da Fidesz’in ilk hedefleri Soros’un Açık Toplum Vakıfları (OSF) ve Orta Avrupa Üniversitesi oldu. Geriye kalan az sayıda özgür medya ve yargı sistemi ikinci ve üçüncü sırada yer alıyor.

1986’dan itibaren geleneksel hayırseverlik desteğinin yanı sıra OSF, Komünist rejimin çöküşünden bu yana Macaristan’da demokrasinin yeniden inşasına 400 milyon doların üzerinde yatırım yaptı. Geçtiğimiz günlerde OSF’nin, Fidesz partisinin parlamento “süper çoğunluk” tarafından “Soros’u Durdur” yasalarının yürürlüğe girmesi beklentisiyle ofislerini Budapeşte’den Berlin’e taşıyacağını duyurdular.

2012 yılında Rusya’ya benzer bir şekilde, yeni düzenlemeler yabancı fon alan sivil toplum örgütlerine ağır vergi uygulamakta ve günlük işlerini durdurmayı amaçlayan çeşitli taciz türlerini yasallaştırmaktadır.

Avrupa Birliği, üye ülkesi Macaristan’daki demokrasinin erozyonunu araştırmak ve mücadele etmek için yasal işlem başlatmıştır. Geçmişte, bu tür çabalar sağ Avrupa Halk Partisi tarafından siyasi manevra ile durdurulmasına karşın, Avrupa merkez sağ partileri popülist güçlerin gücünü sınırlama gereği konusunda daha fazla vokal hale geliyorlar.

Kaynak https://globalvoices.org/2018/05/18/hungarys-regime-exporting-instability-in-the-balkans-through-direct-financial-support-to-propagandist-media-outlets/

Benzer Yazılar