Netizen Raporu: Bangladeşli, seçimler yaklaştıkça her tarafta sansür görüyor

6 ay önce Teknoloji
Bu yazıyı 8 dakikada okuyabilirsiniz

Başbakan Şeyh Hasina için bir seçim posteri 2014. Fotoğraf: Adam Jones via Flickr (CC BY-SA 2.0)

Advox Netizen Raporu, dünya çapında internet haklarındaki zorluklar, zaferler ve gelişmekte olan trendlerin uluslararası bir fotoğrafını sunuyor. Bu rapor 4 – 21 Aralık 2018 tarihleri arasında haberler ve etkinlikleri kapsamaktadır.

30 Aralık’ta genel seçimlere hazırlanırken, Bangladeşliler hem sokaklarda hem de çevrimiçi olarak yükselen siyasi gerginliklere yön veriyorlar.

Binlerce protestocu ve muhalefet partisi üyesi tutuklandı ve pek çok kişi seçimler için dava açtı, bu da sağ eğilimli Awami Ligi partisini iktidardan kaldırabilir.

Uzmanlar, önde gelen muhalefetteki Bangladeş Milliyetçi Partisi’nin (BNP) 141 üyesinin adaylık başvurularını reddeden Seçim Komisyonu’nun tarafsızlığını da sorguladılar. Bunların çoğu itiraz üzerine onaylanmasına karşın, ilk reddedilmeleri iktidar partisinin itiraz etme maliyetinin yüksek olduğu konusunda net bir işaret gönderdi.

İnsan Hakları İzleme Asya Direktörü Brad Adams 13 Aralık’ta yaptığı açıklamada, Awami Ligi’ni baskın ve demokratik süreç üzerindeki etkilerinden dolayı azarladı. “Awami League hükümeti, iktidar partisinin toplam siyasi kontrolün önünde hiçbir engelle karşılaşmamasını sağlamak için bağımsız ve muhalefet seslerini sistematik olarak bastırıyor.” dedi.

Siyasi faaliyet ve haberler de çevrimiçi olarak hedefleniyor. BNP’nin resmi web sitesi geçtiğimiz hafta engellenerek seçmenlerin partinin adayları ve platformları hakkında kritik bilgilere erişememesi sağlandı. Bangladeş Telekomünikasyon Düzenleme Komisyonu (BTRC), bloğun arkasındaki sebeple ilgili cehalet iddia ettikten sonra web sitesinin yasa ve düzene zarar verebilecek “tatsız” içerik sunduğunu iddia etti. BTRC, ulusal güvenlik gerekçesiyle web sitelerini tek taraflı olarak engelleme yetkisine sahiptir — mahkeme onayı almak zorunda değildir.

Eylül 2018’de yürürlüğe giren tartışmalı Dijital Güvenlik Yasası uyarınca beş muhalefet adayı dava etti. Ve 10 Aralık’ta BTRC, “sahte ve asılsız haber raporları “içerdiklerini savunarak, ulusal güvenlik alanlarında 58 web sitesini geçici olarak bloke etti. Engellenen web sitelerinin listesi (Dhaka Tribune tam bir liste yayınladı) ihtilafa yol açma olasılığındaki dezenformasyon yayılan bazı içerse de, diğerleri meşru haber ve siyasi yorum siteleri veya BNP’ye ait sitelerdir.

Sosyal medya şirketleri de Bangladeş’te çevrimiçi olarak dezenformasyon kampanyalarını azaltmak amacıyla web’den bazı materyalleri kaldırıyor. Facebook, 20 Aralık’ta yaklaşık 12.000 takipçisiyle dokuz sayfa aşağı çektiğini ve şirketin Bangladeş hükümetiyle bağlantılı olduğunu söylediği “koordine edilmiş orijinal olmayan davranışlar” sergilediğini bildirdi. Bunlar arasında “BBC-Bangla”, BBC Bengalce taklidi ve “BDSnews24”, meşru bir yerel haber sitesi ve Global Voices’ın eski ortağı olan BDnews24’ün taklidi yer aldı. Twitter’ın Güvenlik hesabı da benzer gerekçelerle 15 hesabı askıya aldığını bildirdi.

Her iki firmanın da potansiyel olarak kötü niyetli hesapları tanımlama ve sansürleme süreçleri bağımsız gözetim veya şeffaflık mekanizması taşımaz.

Sudan’daki Telcos Facebook, WhatsApp, Twitter’ı engelliyor

İnsanlar Sudan’daki birçok şehirde sokaklara iniyor, artan yakıt ve ekmek masrafları ve iktidar hükümetinden hoşnutsuzca öfkeleri dile getiriyorlar. Gösteriler şiddete dönüştü ve isyan polisi ile çatışmalarda sekiz protestocu öldü. İnternet sansürünün teknik analizini koordine eden bir sivil toplum grubu olan Net Blocks tarafından yapılan teknik testler, 21 Aralık itibarıyla birden fazla internet servis sağlayıcısının Facebook, WhatsApp, Twitter ve birden fazla yerel web sitesini engellediğini göstermektedir.

İranlılar, İran’da olmadıklarında bile Slack’den kovuluyor

British Columbia Üniversitesi’nde bir bilgisayar bilimcisi, 19 Aralık’ta popüler ortak çalışma platformu Slack’ten, platformu kullanmasının ABD’nin İran’a karşı yaptırımlarını ihlal ettiği gerekçesiyle başlatıldı. Amir Abdi Kanada’da yaşıyor ve çalışıyor, ancak Aslen İran’dan, ABD’nin ülkede ABD yapımı teknolojinin satışını kısıtlayan yaptırımlar nedeniyle Slack mevcut değil. İran’la bağlantıları olan birkaç kişi hesaplarının Slack tarafından aynı gerekçelerle silindiğini bildirdi. Neden platform aniden ona kapıyı göstermeye karar verdi? Bu, yaptırımların artık yetki alanı yerine kullanıcıların milletlerine göre uygulandığı anlamına mı geliyor? Bunu söylemek için çok erken. Basın sorgularına yanıt veren bir Slack sözcüsü sadece yaptırımlarla ilgili yazı yazısı sağladı ve hiçbir özellik sunmadı

Hindistan’ın ‘sosyal medya kurbanları’ hapis cezası ile karşı karşıya

The Mint’in derinlemesine bir raporunda, Hindistan’da en az 50 kişinin 2017 yılının başından bu yana sosyal medya yayınları için tutuklandığını ve hapse atıldığını ortaya koymuştur. HT Media’nın (Hindustan Times’ın ana şirketi) sahip olduğu iş haber sitesi birden fazla sanıkla röportaj yaptı ve tutuklananların çoğunluğunun Müslüman, düşük gelirli ve interneti kullanmaya nispeten yeni olduğunu ortaya etti. Çoğu durumda, Başbakan ya da iktidar partisini eleştirdikleri için rezerve edildiler. Yetkililer, Hindistan’ın bilişim Yasası ve ceza kanunu bölümleri uyarınca isyana ve müstehcenliğe hitap eden sanıklara karşı suçlamalar getirdiler.

Singapurlu yetkililer Çevrimiçi Vatandaş sonra gitmek

Singapurlu bağımsız haber ve yorum sitesi The Online Citizen (TOC), üst düzey hükümet yetkililerini yolsuzlukla suçlayan bir mektup yayınladığı için cezai bir hakaret soruşturması ile karşı karşıya. Mektup, hükümet eleştirmeni Willy Sum tarafından yazıldı. 20 Kasım’da polis, TOC editörü Terry Xu’nun evine baskın düzenledi, bilgisayarlara ve diğer ekipmanlara el koydu ve haber web sitesini yayına ara vermesi için zorladı. Xu da polis tarafından sekiz saat sorguya çekildi. TOC, iddia edilen iftira içeren mektubu, Singapur hükümetinin bir ajans olan Infocomm Medya Geliştirme Otoritesi’nden (IMDA) bir kaldırma bildirimi alır almaz kaldırdı. TOC şimdilik tekrar devrede.

İsrail, Alman hayırseverlerinin STK’lara ve bağımsız medyaya olan desteğini sona erdirmesini istiyor

Alman yetkililer İsrail hükümetinden bir mektup aldılar: Heinrich Böll Stiftung ve Rosa Luxemburg Stiftung adlı iki hayırsever örgüt, bağımsız internet dergisi +972 de dahil olmak üzere İsrail insan hakları ve sivil toplum örgütlerine olan desteği durdurmaları yönünde baskı uyguladılar. Heinrich Böll sözcüsü mektubu öğrendikten sonra gazetecilere verdiği demeçte, “İsrail’in görüş çeşitliliğini yansıtan +972 gibi eleştirel bir dergiye yapılan saldırı, İsrail’in tanınmış gazetecilerine de bir saldırıdır.”

Alman haber sitesi Die Tageszeitung’a göre, mektupta yazarlarının “İsrail’i düzenli olarak ırkçılıkla suçladığını” savunan +972, İsrail ve Filistin tarafından paylaşılan telefon ülke kodundan sonra adlandırılmış olan +972, bir grup İsrail ve Filistin’in ortak sahibi olduğu bağımsız bir yayındır. Filistinli yazarlar ve 2018 yılında iki vakıftan finansmanının sadece%9’unu aldı. Personel, “İsrail-Filistin’de işgali sona erdirmek ve insan hakları ve demokratik değerleri ilerletmek için kararlı bağımsız gazetecilik yürütmeye “söz verdi.

#100daysforAlaa: Destekçiler hapsedilmiş Mısırlı aktivistin zamanında serbest bırakılması için baskı yaptı

Mısırlı blogcu ve aktivist Alaa Abd El Fattah’ın ailesi, 17 Mart 2019 tarihli hapishaneden zamanında serbest bırakılmasını savunarak Mısır adalet sisteminin önüne geçiyor. Alaa tutuklandı ve Kasım ayında hapse atıldı 2013. Şubat 2015’te nihayet izinsiz bir protestoyu “organize etmekten” suçlu bulundu ve beş yıl hapis cezasına çarptırıldı. 26 Kasım 2013’te sivillere yönelik askeri denemelere karşı düzenlenen bir protesto gösterisinde yer almakla birlikte, Alaa bunu organize etmekte hiçbir rolü yoktu.

Alaa’nın Mart ayındaki çıkış tarihi, Alaa’nın görev süresinin sona ermesi değil, cezasının son aşamasına geçiştir. Serbest bırakıldıktan sonra Alaa, her geceyi yerel polis merkezinde fazladan beş yıl geçirmek zorunda kalacak.

Yeni araştırma

  • Dijital verilerin korunması: Pakistan’daki kurumsal veri koruma politikalarına genel bir bakış — Media Matters for Democracy
  • Mısır’da İletişim Şirketlerinin Gizlilik Politikaları — Mısır Düşünce ve İfade Özgürlüğü
  • 2018 Uygun Fiyat Raporu, Ekonomik İnternet İttifakı

Netizen Raporuna Abone Olun

Bu rapora Afef Abrougui, Joey Ayoub, Rohith Jyothish, Oiwan Lama, Elizabeth Rivera, Taisa Sganzerla, Ivan Sigal ve Ellery Roberts Biddle katkıda bulunmuştur.

DÜZELTME [31 Aralık 2018]: Bu raporun önceki bir sürümü bloke web sitesi bdpolitico.com İngiliz gazeteci David Bergman’ın blogu olarak tanımlandı. Aslında, Bergman ayrı bir site olan bangladeshpolitico.blogspot.com yazarıdır. Bergman’ın sitesi belirli ISS’lerde ülkede engellenmesine rağmen, bu özel bölümde engellenmedi.

Kaynak https://globalvoices.org/2018/12/22/netizen-report-bangladeshis-see-censorship-on-all-sides-as-elections-approach/

Benzer Yazılar
Все анонсы Google на конференции I/O 2021
18 мая Google провела конференцию I/O 2021, ...
Teknoloji
3 ay önce
Netflix выпустил трейлер мультсериала по Resident Evil
Видеостриминговый сервис Netflix опубликовал трейлер мультипликационного сериала ...
Teknoloji
3 ay önce
Lamborghini выпустит электромобиль после 2025 года
Итальянский производитель суперкаров — компания Lamborghini анонсировала ...
Teknoloji
4 ay önce
В Google Photos появились поисковые фильтры
В сервисе Google Photos появилась кнопка, предназначенная ...
Teknoloji
4 ay önce